سوالات متداول دیوار جداکننده

میزان عایق صوتی در دیوار ها بدون عایق پشم سنگ چقدر می باشد؟

عواملی همچون تعداد و ضخامت صفحات، اندازه استادها و ضخامت و خواص لایه عایق پشم معدنی مصرفی، در میزان عبور صوت دیوار موثر هستند. در جداول اطلاعات عملکردی ساختار ها که در کتاب راهنمای دیوار های کناف درج شده است میزان عایق بودن صوتی بخش ۳٫۱٫۱ تعریف شده است و در صورت حذف DIN EN دیوار ها به واسطه وجود لایه عایق (پشم معدنی) مطابق با استاندارد ۱۳۱۶۲ این لایه از ساختار دیوار اظهار نظر در مورد میزان کاهش شدت صوت میسر نخواهد بود.

به طور کلی عملکرد صوتی لایه های الیافی پشم های معدنی، ناشی از به ارتعاش در آمدن الیاف بر اثر برخورد امواج صوتی و تبدیل انرژی این امواج به انرژی مکانیکی و سپس گرمایی است لذا حتی در صورت استفاده از لایه عایق پلی استایرن ، با توجه به عدم وجود الیاف در آنها ، این مواد عایق صوتی مناسبی نبوده و صرفا استفاده از عایق های معدنی برای این منظور توصیه می شود.

نصب سنگ و کاشی به چه صورت در سیستم کناف امکان پذیر می باشد؟

قطعات پلاک نظیر کاشی، سنگ و آجر پلاک با وزن حداکثر ۴۰ کیلوگرم بر متر مربع با استفاده از چسب کاشی کناف بر روی دیوارهای خشک اجرا می شوند. قطعات سنگین تر باید به صورت مستقل از دیوار و با استفاده از اتصالات مکانیکی به بدنه اصلی ساختمان متصل گردند تا بار آن ها به دیوار کناف وارد نشود (اجرای خشک). چسب های کاشی کناف دارای پایه سیمانی بوده و در رده های مقاومتی مختلف تولید می شوند. نوع چسب کاشی مورد مصرف بر اساس کاربرد، جنس، وزن و ابعاد قطعات مورد استفاده انتخاب می شود. برای اجرای سنگ و کاشی بر روی دیوارهای کناف، صرفا از چسب کاشی کناف استفاده می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع چسب کاشی و ملات های بندکشی کناف و نحوه اجرای آن ها، به کاتالوگ محصولات شرکت کناف گچ رجوع شود.

مقدار مقاومت و ایستایی دیوار های کناف در برابر ضربه چقدر است؟

این ساختارها در برابر ضربات متعارف در فضاهای ساختمانی مقاوم می باشند و با افزایش تعداد لایه های پوششی ، افزایش ضخامت لایه های پوششی و همچنین کاهش فاصله سازه ها می توان میزان مقاومت دیوار ها در برابر ضربه را افزایش داد.

دیوارهای کناف به خوبی می توانند در مقابل نیروهای در امتداد عمود بر صفحه خود مقاومت کند. محاسبات نشان می دهد که دیوارهای مقاومت دارند . این نوع دیوار دارای رفتار میان قابی ایده آل بوده و کاملا انعطاف پذیر می g کناف در برابر شتاب هایی به بزرگی بیش از ۵ باشد. با اجرای اتصالات مناسب می توان این دیوارها را از قاب های سازه منفک نمود تا از اثرات متقابل بین دیوار و سازه به طور کامل جلوگیری شود. همچنین دیوار دچار شکست انفجاری نشده و آوار بر جای نمی گذارد.

دردیوار بین واحد ها جهت استحکام بیشتر ساختار پیشنهادی کناف چیست ؟

در دیوار های بین واحد ها و فضا های مشاع استفاده از دو لایه پانل در هر طرف با اجرای دو ردیف زیر سازی فلزی به نحوی که جهت تامین خصوصیت عایق صوتی در دیوار، فاصله لازم بین دو ردیف قاب فلزی رعایت شود، توصیه می شود . متذکر می گردد استفاده از نوار عایق پشت چسب دار با فواصل حداکثر ۵۰ سانتی متر بر روی استاد های یک ردیف سازه ضروری می باشد . بدین ترتیب فاصله دو W ردیف سازه به اندازه ضخامت لایه فوم خواهد بود.

رده وزنی دیوارهای کناف چند است؟

رده وزنی دیوار های کناف بین ۲۵ تا ۵۰ کیلو گرم بر مترمربع است که به طور متوسط ۶۰ تا ۹۰ درصد نسبت به دیوار های بنایی سبک تر هستند .

در یک فضای اداری ، بین ۲ اتاق مشکل انتقال صوت وجود دارد، با اینکه دیوار موجود تا ۴۸ دسی بل عایق صوت می باشد، اما همچنان می توان مکالمات اتاق مجاور را شنید. دیوار موجود تا سقف کاذب امتداد دارد ولی امکان ادامه آن تا سقف اصلی وجود ندارد، چه را حلی پیشنهاد می شود؟

در این فضای اداری علاوه بر اینکه باید پل صوتی در سقف شکسته شود ، درامتداد دیوارپشت سقف کاذب نیز باید آن را از بین برد تا سیستم عایق صوتی طراحی شده را در ساختار بتواند تامین کند .

به طورکلی می بایست دیوار جداکننده در پشت سقف کاذب تا سقف اصلی امتداد یابد ( سازه و پانل) اما می توان با استفاده از یک کتیبه جاذب صوت در پشت سقف ارتباط فضایی دو سمت دیوار قطع شود. همچنین پشت سقف کاذب با استفاده از یک لایه عایق به طوری که در فضای هر دو اتاق امتداد یافته باشد پوشیده شود و پنل سقف کاذب در محل دیوار جداکننده دو اتاق که عمود بر سطح آن است منقطع شده و پل صوتی آن شکسته شود .

ضریب انتقال حرارت دیوارهای کناف چه مقدار است؟

ضریب انتقال حرارت در ساختمان بسته به نوع ساختار آن ساختمان تعیین می شود . دیوارهای جداکننده عموما در حد فاصل فضاهای نترل شده (به لحاظ حرارتی) قرار می گیرند؛ لیکن چنانچه در حد فاصل فضاهای کنترل نشده یا نیمه کنترل شده قرار گیرند، تعبیه عایق پشم معدنی در ساختار ضروری خواهد بود. عواملی همچون تعداد و ضخامت صفحات، اندازه استادها و ضخامت و خواص لایه عایق پشم معدنی مصرفی، در میزان عایق حرارتی دیوار موثر هستند. ارزش حداقل عایق حرارتی مجاز دیوار، با توجه به عملکرد ساختار، از مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان ایران قابل استخراج می باشد که با مراجعه به کتاب های راهنمای دیوارهای کناف ساختار مورد نیاز جهت تامین میزان عایق حرارتی مورد نظر در ساختمان ، قابل دسترسی می باشد.

در مکان هایی که نیاز به شست و شوی روزمرهء دیوارها وجود دارد ( مانند فضا های تولید مواد غذایی ) از چه نوع پانلی باید استفاده کرد؟

AQUAPANEL در فضاهایی که رطوبت محیط زیاد است و یا شرایط آب ریزی مداوم وجود دارد، استفاده از یک لایه صفحه سیمانی با ضخامت ۱۲٫۵ میلیمتر با استادگذاری به فواصل ۶۰ سانتیمتر الزامی است. Indoor

برای کسب اطلاعات بیشتر به کاتالوگ “دیوارهای داخلی با آکواپنل” رجوع شود.

چه محدودیتی جهت استفاده از سیستم کناف به عنوان دیوار در فضاهای مختلف وجود دارد؟

در سیستم کناف دو گروه دیوار وجود دارد که شامل دیوار های جدا کننده و دیوارهای پوششی می باشد و از نظر طرح معماری و قابلیت های ساختاری محدودیتی در انتخاب این سیستم ها وجود ندارد.

دیوار های جدا کننده به انواع مختلف دیوار جدا کننده ساده ، دیوار با مقاومت مکانیکی ، دیوار با عملکرد صوتی و دیوار تاسیساتی تقسیم می شوند و همچنین دیوار های پوششی نیز به دو نوع دیوار پوششی با سازه و بدون سازه تقسیم شده اند که برای اطلاع از جزئیات فنی و مشخصات آنها می توانید به دفترچه راهنمای دیوار های جداکننده ویا راهنمای دیوارهای پوششی مراجعه فرمایید .

آیا سیستم کناف را می توان در نمای خارجی به صورت نمایان استفاده کرد؟

بله ، در سیستم کناف استفاده از دیوار آکواپانل خارجی در نمای ساختمان توصیه می شود که با توجه به طرح معماری پروژه می توان روی سطوح، رنگ نما یا پوشش های بافت دارمعدنی اجرا نمود.

عامل اتصال مناسب جهت نصب سازه به سطح زمینه ( دیوار) چیست ؟

برای این منظور، با توجه به جنس و مشخصات سطح زمینه استفاده از عامل اتصال مناسب توصیه می گردد . مثال برای اجرای سازه روی کف تمام شده از جنس سنگ یا سرامیک با توجه به ضخامت لایه از پیچ و رول پلاک ( با طول مناسب ) توصیه می گردد و یا جهت نصب سازه روی دیوار یا سقف هایی که با بلوک های تو خالی سفالی یا سیمانی اجرا شده اند استفاده از بولت های پروانه ای ، مهار های صلیبی مناسب می باشد. (Hollow Cavity ) و یا پیچ با رول پلاک مخصوص

ارتفاع دیواری که مورد نظر اجرا است بلند تر از اندازه سازه عمودی ( استاد ) می باشد ، راه حل چیست ؟

حتی الامکان، اندازه استادها باید متناسب با ارتفاع دیوار انتخاب شود. برای این منظور، سفارش سازه استاد با طول مورد نیاز و یا برش استاد های بلند تر به طول لخواه راهکار مناسبی خواهد بود. در صورت استفاده از استادهای کوتاه، افزایش طول استادها به سه روشذکر شده در راهنمای دیوار های جداکننده کناف ایران صفحه ۲۸ ) امکان پذیر خواهد بود . برای اتصال موقت سازه ها به یکدیگر، از پانچ استفاده شده و با نصب صفحات، اتصال نهایی بر قرار و ساختاری مستحکم و یکپارچه تشکیل می شود. همچنین می توان از پرچ و پیچ برای ایجاد اتصال استفاده نمود. در صورت استفاده از استادهای افزایش طول یافته، باید سازه گذاری به صورت حصیر چین انجام شود .

اگر فواصل زیر سازی فلزی دیوار رعایت نشده باشد آیا می توان با افزایش درز بین صفحات روکش دار گچی اختلافات را جبران کرد ؟

اگر فواصل زیر سازی فلزی دیوار رعایت نشده باشد آیا می توان با افزایش درز بین صفحات روکش دار گچی اختلافات را جبران کرد ؟ ۳ میلی متر باشد که به توان به وسیله نوار و بتونه – خیر ، در هنگام نصب صفحات باید دقت شود که فاصله بین صفحات حداکثر ۲ درزگیر کناف ، بین آنها را طبق قاعده پر کرد زیرا اصولا ترک هایی که در سطوح به وجود می آیند در محل درز بین صفحات می باشند لذا در این گونه موارد اصلاح زیر سازی فلزی قویا توصیه می شود.

چه راه حلی برای ترمیم سطوح آسیب دیده وجود دارد ؟

راه حل های ترمیمی بسیار ساده ای وجود دارد :

در صورتی که سطح صفحات گچی دچار آسیب موضعی شده باشند، بخشآسیب دیده به روش زیر ترمیم می شود:

در محل آسیب، پنل با استفاده از اره چاقویی برش داده شده و لبه های آن به وسیله سوهان پرداخت می شود تا یک حفره با شکلهندسی منظم (مانند مربع یا مستطیل) بدست آید.

به زیرسازی متصل می شود. TN پس از انجام زیرسازی، یک قطعه پنل (متناسب با شکل و ابعاد حفره) توسط پیچ در انتها، درزگیری انجام و سطح کار جهت پذیرش پوشش نهایی آماده سازی می شود.

برای ترمیم محل های آسیب دیده با ابعاد کوچک، از وصله مخصوص استفاده می شود؛ بدین ترتیب که این وصله بر روی محل آسیب دیده قرار گرفته و بتونه کاری می شود.

نحوه برش پانل ها جهت نصب در اطراف بازشوها (درب ، پنجره و …) به چه شکل می باشد ؟

شکل ‘C’ شکل و در محل پنجره ها، تابلوهای برق و جعبه های آتش نشانی، به صورت ‘L’ در محل درب ها، باید صفحات گچی به صورتبریده شوند. بدین ترتیب پس از نصب پنل، درز ممتد در امتداد قائم چهارچوب بازشو ایجاد نمی شود. در صورتی که جزئیات اخیر رعایتنشود، در امتداد درزهای قائم ترک ایجاد خواهد شد .

نقشه

درباره ما

شرکت بهسا ابنیه سازان آکام با بیش از 15 سال سابقه فعالیت به عنوان عامل فروش محصولات کناف ایران، مفتخر است. توانمندی خود را در زمینه فروش، طراحی محاسبات و اجرای سازه های خشک از جمله دیوار ها و انواع سقفهای کاذب اعلام نماید.

ارتباط با ما

  •  تهران، خیابان شهیدکلاهدوز، بن بست حافظ
    پلاک یک، طبقه پنج، واحدیک
  •  02188065737
  •  09910762917
  • behsaabine.agent@knaufir.org