سوالات متداول دیوار پوششی

نحوه برش پانل ها جهت نصب در اطراف بازشوها (درب ، پنجره و …) به چه شکل می باشد ؟

در محل درب ها، باید صفحات گچی به صورت ‘L’ شکل و در محل پنجره ها، تابلوهای برق و جعبه های آتش نشانی، به صورت ‘C’ شکل بریده شوند. بدین ترتیب پس از نصب پنل، درز ممتد در امتداد قائم چهارچوب بازشو ایجاد نمی شود. در صورتی که جزئیات اخیر رعایت نشود، در امتداد درزهای قائم ترک ایجاد خواهد شد.

دیوار های پوششی چگونه به دیوار زمینه متصل می شوند؟

دیوارهای پوششی به دو صورت بدون سازه فلزی و با سازه فلزی با توجه به محدودیت ها و شرایط دیوار زمینه ، به آن متصل می شوند . برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کتاب راهنمای دیوار های پوششی کناف ایران مراجعه فرمایید

چه راه حلی برای ترمیم سطوح آسیب دیده وجود دارد ؟

راه حل های ترمیمی بسیار ساده ای وجود دارد: در صورتی که سطح صفحات گچی دچار آسیب موضعی شده باشند، بخش آسیب دیده به روش زیر ترمیم می شود: در محل آسیب، پنل با استفاده از اره چاقویی برش داده شده و لبه های آن به وسیله سوهان پرداخت می شود تا یک حفره با شکل هندسی منظم (مانند مربع یا مستطیل) بدست آید. در محل حفره، با استفاده از سازه C یا U زیرسازی انجام می شود. سازه ها در محل مناسب توسط پیچ TN به صفحه گچی متصل می شوند. پس از انجام زیرسازی، یک قطعه پنل (متناسب با شکل و ابعاد حفره) توسط پیچ TN به زیرسازی متصل می شود. در انتها، درزگیری انجام و سطح کار جهت پذیرش پوشش نهایی آماده سازی می شود. برای ترمیم محل های آسیب دیده با ابعاد کوچک، از وصله مخصوص استفاده می شود؛ بدین ترتیب که این وصله بر روی محل آسیب دیده قرار گرفته و بتونه کاری می شود.

اگر فواصل زیر سازی فلزی دیوار رعایت نشده باشد آیا می توان با افزایش درز بین صفحات روکش دار گچی اختلافات را جبران کرد ؟

خیر ، در هنگام نصب صفحات باید دقت شود که فاصله بین صفحات حداکثر ۳ -۲ میلی متر باشد که به توان به وسیله نوار و بتونه درزگیر کناف ، بین آنها را طبق قاعده پر کرد زیرا اصولا ترک هایی که در سطوح به وجود می آیند در محل درز بین صفحات می باشند لذا در این گونه موارد اصلاح زیر سازی فلزی قویا توصیه می شود.

عامل اتصال مناسب جهت نصب سازه به سطح زمینه ( دیوار) چیست ؟

برای این منظور، با توجه به جنس و مشخصات سطح زمینه استفاده از عامل اتصال مناسب توصیه می گردد . مثال برای اجرای سازه روی کف تمام شده از جنس سنگ یا سرامیک با توجه به ضخامت لایه از پیچ و رول پلاک ( با طول مناسب ) توصیه می گردد و یا جهت نصب سازه روی دیوار یا سقف هایی که با بلوک های تو خالی سفالی یا سیمانی اجرا شده اند استفاده از بولت های پروانه ای ، مهار های صلیبی و یا پیچ با رول پلاک مخصوص (Hollow Cavity) مناسب می باشد.

آیا سیستم کناف را می توان در نمای خارجی به صورت نمایان (expose) استفاده کرد؟

بله ، در سیستم کناف استفاده از دیوار آکواپانل خارجی در نمای ساختمان توصیه می شود که با توجه به طرح معماری پروژه می توان روی سطوح، رنگ نما یا پوشش های بافت دارمعدنی اجرا نمود.

در مکان هایی که نیاز به شست و شوی روزمرهء دیوارها وجود دارد( مانند فضا های تولید مواد غذایی ) از چه نوع پانلی باید استفاده کرد؟

در فضاهایی که رطوبت محیط زیاد است و یا شرایط آب ریزی مداوم وجود دارد، استفاده از یک لایه صفحه سیمانی Aquapanel Indoor با ضخامت ۵/۱۲میلیمتر با استادگذاری به فواصل ۶۰ سانتیمتر الزامی است . برای کسب اطلاعات بیشتر به کاتالوگ “دیوارهای داخلی با آکواپنل” رجوع شود.

برای محافظت داکت های تاسیساتی در برابر حریق چه راه حلی وجود دارد؟

در مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق، توجه شود که برخی مسیرهای قائم تاسیساتی (نظیر داکت های برق، کانال های تهویه و شوت های زباله)، میان طبقات و فضاهای ساختمان ارتباط ایجاد نموده و امکان نفوذ و سرایت آتش را فراهم می نمایند. بنابراین پوشش و محافظت این گونه مسیرها دارای اهمیت اساسی بوده و در طرح ساختمان باید در نظر گرفته شود. به علاوه، چنین تاسیساتی باید به نحوی به بدنه اصلی ساختمان مهار و محافظت گردند که در طول حریق سقوط نکرده و بار اضافی به دیوار پوششی وارد ننمایند. داکت های تاسیساتی جزء زون های حریق به شمار می روند، بنابراین دیوارهای آنها بر اساس ضوابط و جزئیات مربوط به ساختارهای مقاوم در برابر حریق طراحی و اجرا می شوند. برای این منظور می توان از ساختارهای دیوار پوششی مستقل از دیوار زمینه استفاده نمود. در صورتی که پوشش کاری از دو سمت دیوار مد نظر باشد، می توان از سازه امگا به عنوان استاد استفاده نمود. بدین ترتیب اجرای لایه های پوششی سمت تاسیساتی دیوار، از سمت داخل ساختمان امکان پذیر خواهد بود. در برخی ساختارها، از نوار پنل محافظ برای حفاظت بال استادها (در سمت تاسیساتی) استفاده می شود. در دیوارهایی که در آن ها کد حریق مطرح می باشد، از صفحات گچی نوع FR یا FM استفاده می شود. تعداد و ضخامت لایه های پوششی، اندازه و فواصل سازه ها و ضخامت و خواص لایه عایق پشم معدنی مصرفی با توجه به کد حریق و ارتفاع مورد نظر تعیین می شود. علاوه بر این موارد، ضوابط مرتبط با ساختارهای دارای کد حریق (مندرج در دفترچه اخیر) باید در نظر گرفته شوند. ساختارهای دارای کد حریق دارای ضوابط و جزئیات ویژه هستند؛ لذا برای استفاده از این نوع ساختارها در پروژه ها، هماهنگی با دایره پشتیبانی فنی شرکت کناف ایران قویا توصیه می شود.

در دیوارهای پوششی بدون سازه ناترازی دیوارزمینه حداکثرچقدر باشد ؟

نا ترازی دیوار زمینه نباید بیش از ۴ سانتی متر باشد.

در دیوارهای پوششی با سازه نحوه عبور تاسیسات به چه صورت می باشد؟

وجود فاصله آزاد میان صفحات و دیوار زمینه ، فضای تاسیساتی مناسبی جهت نصب لایه عایق و عبور تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، آن هم بدون نیاز به شیارزنی، ایجاد می نماید. قرار گیری تاسیسات در فضای خالی میان لایه پوششی و دیوار زمینه و دفن نشدن آن در داخل مصالح بنایی، علاوه بر رفع مسئله خوردگی و کاهش هزینه تعمیرات، دسترسی به تاسیسات و تعمیرات و نگهداری در مرحله بهره برداری را نیز آسان می نماید. شریان های الکتریکی و مکانیکی باید قبل از نصب صفحات، بر روی دیوار زمینه نصب و دارای استحکام کافی باشند. در صورت وجود فاصله تاسیساتی کم، ادوات تاسیساتی نظیر قوطی های برق و خروجی های آب و فاضلاب بر روی دیوار زمینه متصل می شوند و در غیر این صورت، بر روی سازه های پشتیبان نصب می شوند.

در دیوارهای پوششی با سازه ناترازی دیوارزمینه چگونه باید باشد ؟

در دیوار پوششی با سازه متصل به دیوار زمینه؛ استحکام دیوار زمینه به لحاظ امکان ایجاد و حفظ اتصال میان آن و زیرسازی فلزی دارای اهمیت ویژه است. در دیوارهای پوششی با سازه مستقل از دیوار زمینه، شرایط دیوار زمینه تعیین کننده نمی باشد. معمولا برای ناترازی های بیش از ۴ سانتی متر در دیوار زمینه که نمی توان از ساختار بدون سازه استفاده کرد ، این نوع دیوار پوششی توصیه می گردد.

در دیوارهای پوششی مستقل از دیوار زمینه اجرای ساپورت لازم است؟ درصورت لزوم نحوه اجرای آن چگونه است ؟

در مواردی که ارتفاع دیوار بیش از ارتفاع مجاز و یا عرض آن بیش از اندازه مجاز باشد ، اجرای ساپورت بسته به نظر مشاور پروژه توصیه می شود. در مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق، پوشش و محافظت مسیرهای قائم تاسیساتی نظیر داکت های برق، کانال های تهویه و شوت های زباله که از دیوار پوششی مستقل از دیوار زمینه استفاده می شود ، مهار آن به بدنه اصلی ساختمان باید در نظر گرفته شود.

در دیوارهای پوششی با سازه اجرای چار چوبها به چه صورتی انجام می شود؟

چهارچوب در و پنجره و بدنه جعبه آتش نشانی و تابلوی برق توکار، به دیوار زمینه متصل می شوند. برای ایجاد یک بازشو، قواعد کلی کار مشابه روش مشروح در کتاب راهنمای دیوارهای جداکننده کناف ایران می باشد . یعنی حفظ استحکام، یکپارچگی و ایستایی ساختار از طریق ایجاد یک قاب متکی به سازه های مجاور. اجزای افقی قاب بازشوها را سازه UD28 (یا L25) تشکیل می دهد. برای پوشش کاری سطح محیطی درون بازشو که در ضخامت جداره قرار دارد ، به طور معمول از پوشش کاری بدون سازه استفاده می شود. در این حالت، خمیر پرلفیکس بر تمام سطح اجرا شده و لبه آزاد صفحات به سازه های تشکیل دهنده قاب بازشو پیچ می شوند. در صورت استفاده از صفحات مرکب یا ساختار پوششی با زیرسازی فلزی در این ناحیه، امکان اجرای لایه عایق تا لبه بازشو وجود خواهد داشت. روش اجرای قاب بازشوی پنجره، مشابه روش اجرای قاب بازشوی تابلوی برق توکار است.

در مکان هایی که نیاز به شست و شوی روزمرهء دیوارها وجود دارد( مانند فضا های تولید مواد غذایی ) از چه نوع پانلی باید استفاده کرد؟

Aquapanel در فضاهایی که رطوبت محیط زیاد است و یا شرایط آب ریزی مداوم وجود دارد، استفاده از یک لایه صفحه سیمانی ۵میلیمتر با استادگذاری به فواصل ۶۰ سانتیمتر الزامی است . / با ضخامت ۱۲ Indoor

برای کسب اطلاعات بیشتر به کاتالوگ “دیوارهای داخلی با آکواپنل” رجوع شود.

(expose) آیا سیستم کناف را می توان در نمای خارجی به صورت نمایان استفاده کرد؟

در مواردی که ارتفاع دیوار بیش از ارتفاع مجاز و یا عرض آن بیش از اندازه مجاز باشد ، اجرای ساپورت بسته به نظر مشاور پروژه توصیه می شود. در مقاوم سازی ساختمان در برابر حریق، پوشش و محافظت مسیرهای قائم تاسیساتی نظیر داکت های برق، کانال های تهویه و شوت های زباله که از دیوار پوششی مستقل از دیوار زمینه استفاده می شود ، مهار آن به بدنه اصلی ساختمان باید در نظر گرفته شود.

عامل اتصال مناسب جهت نصب سازه به سطح زمینه ( دیوار) چیست ؟

برای این منظور، با توجه به جنس و مشخصات سطح زمینه استفاده از عامل اتصال مناسب توصیه می گردد . مثال برای اجرای سازه روی کف تمام شده از جنس سنگ یا سرامیک با توجه به ضخامت لایه از پیچ و رول پلاک ( با طول مناسب ) توصیه می گردد و یا جهت نصب سازه روی دیوار یا سقف هایی که با بلوک های تو خالی سفالی یا سیمانی اجرا شده اند استفاده از بولت های پروانه ای ، مهار های صلیبی مناسب می باشد. (Hollow Cavity) و یا پیچ با رول پلاک مخصوص.

اگر فواصل زیر سازی فلزی دیوار رعایت نشده باشد آیا می توان با افزایش درز بین صفحات روکش دار گچی اختلافات را جبران کرد ؟

۳ میلی متر باشد که به توان به وسیله نوار و بتونه – خیر ، در هنگام نصب صفحات باید دقت شود که فاصله بین صفحات حداکثر ۲ درزگیر کناف ، بین آنها را طبق قاعده پر کرد زیرا اصولا ترک هایی که در سطوح به وجود می آیند در محل درز بین صفحات می باشند لذا در این گونه موارد اصلاح زیر سازی فلزی قویا توصیه می شود.

چه راه حلی برای ترمیم سطوح آسیب دیده وجود دارد ؟

راه حل های ترمیمی بسیار ساده ای وجود دارد:

در صورتی که سطح صفحات گچی دچار آسیب موضعی شده باشند، بخشآسیب دیده به روش زیر ترمیم می شود:

در محل آسیب، پنل با استفاده از اره چاقویی برش داده شده و لبه های آن به وسیله سوهان پرداخت می شود تا یک حفره با شکل هندسی منظم (مانند مربع یا مستطیل) بدست آید.

به صفحه گچی متصل می TN زیرسازی انجام می شود. سازه ها در محل مناسب توسط پیچ U یا C در محل حفره، با استفاده از سازه شوند.

به زیرسازی متصل می شود. TN پس از انجام زیرسازی، یک قطعه پنل (متناسب با شکل و ابعاد حفره) توسط پیچ در انتها، درزگیری انجام و سطح کار جهت پذیرش پوشش نهایی آماده سازی می شود.

برای ترمیم محل های آسیب دیده با ابعاد کوچک، از وصله مخصوص استفاده می شود؛ بدین ترتیب که این وصله بر روی محل آسیب دیده قرار گرفته و بتونه کاری می شود.

دیوار های پوششی چگونه به دیوار زمینه متصل می شوند؟

دیوارهای پوششی به دو صورت بدون سازه فلزی و با سازه فلزی با توجه به محدودیت ها و شرایط دیوار زمینه ، به آن متصل می شوند . برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به کتاب راهنمای دیوار های پوششی کناف ایران مراجعه فرمایید.

نحوه برش پانل ها جهت نصب در اطراف بازشوها (درب ، پنجره و …) به چه شکل می باشد ؟

شکل ‘C’ شکل و در محل پنجره ها، تابلوهای برق و جعبه های آتش نشانی، به صورت ‘L’ در محل درب ها، باید صفحات گچی به صورت بریده شوند. بدین ترتیب پس از نصب پنل، درز ممتد در امتداد قائم چهارچوب بازشو ایجاد نمی شود. در صورتی که جزئیات اخیر رعایت نشود، در امتداد درزهای قائم ترک ایجاد خواهد شد.

نقشه

درباره ما

شرکت بهسا ابنیه سازان آکام با بیش از 15 سال سابقه فعالیت به عنوان عامل فروش محصولات کناف ایران، مفتخر است. توانمندی خود را در زمینه فروش، طراحی محاسبات و اجرای سازه های خشک از جمله دیوار ها و انواع سقفهای کاذب اعلام نماید.

ارتباط با ما

  •  تهران، خیابان شهیدکلاهدوز، بن بست حافظ
    پلاک یک، طبقه پنج، واحدیک
  •  02188065737
  •  09910762917
  • behsaabine.agent@knaufir.org